Návrh modelu větroně kategorie RES

0

Když jsem na začátku října 2017 v seznamu témat bakalářských prací zahlédl „Návrh modelu větroně kategorie RES“ bylo jasno. Po prvotním sběru informací jsem se v únoru 2018 začal věnovat samotnému psaní. Práci jsem obhájil 3. 7. 2018 a dosáhl bakalářského vzdělání na Fakultě strojní Českého vysokého učení technického.

 

Kategorie RES

Kategorie RES je ideální volba pro modeláře, kteří mají rádi klasickou dřevěnou stavbu, chtějí si zasoutěžit a nechtějí utratit balík za pořízení konkurenceschopného soutěžního stroje. V zahraničí je k dostání několik kvalitních stavebnic do pěti tisíc korun a už i v Čechách lze pár typů pořídit.

Letadlo má ovládanou výškovku, směrovku a spoiler na vrchní straně křídla. Soutěžní let začíná gumicukovým startem, následuje odpoutání a pilotovaný let s hlavním cílem – vydržet ve vzduchu 6 minut. Poslední částí, za kterou můžete získat body, je přesnost přistání.

Kategorie RES je velmi rozšířena v zahraničí, zejména u našich sousedů v Německu. Při dopisování práce v květnu 2018 už se na českých modelářských fórech začala objevovat myšlenka začít tuto kategorii létat i v České republice. Od 1.1.2019 jsou zavedena předběžná pravidla pro kategorii RES ve Sportovním řádu leteckých modelářů (strana 120). V rámci podpory mládeže distribuuje Svaz modelářů od června 2019 jednotlivým klubům stavebnice modelu Samba zcela zdarma. Na konci sezóny 2019 se objevují i první dvě soutěže. Vypadá to tedy s vývojem kategorie RES v ČR velmi nadějně!

 

Bakalářská práce

Práce se zabývá popisem modelů již v této kategorii létajících a na základě jejich statistiky je vybrán profil křídla, který je následně spolu s různými geometriemi křídla a ocasních ploch podroben analýze v programu XFLR. Jedná se tedy primárně o aerodynamický návrh letadla a následný popis jeho vlastností a možných dosažitelných výkonů. V rámci konstrukce byl proveden pevnostní návrh hlavního nosníku. Další konstrukční prvky nebyly v práci zkoumány. Pro samotnou stavbu letadla by bylo nutné domyslet zbytek konstrukce, jako například konstrukci trupu, ocasních ploch, rozložení žeber v křídle, uchycení křídla na trup atd. 

Hlavní body práce

  • Pravidla kategorie RES
  • Rešerše stávajících modelů kategorie RES a používaná elektronika
  • Statistika těchto modelů – slouží jako výchozí bod celého návrhu
  • Výběr profilu křídla
  • Návrh geometrie křídla
  • Návrh dimenzování nosníku
  • Parametry navrženého modelu a třípohledový nákres

XFLR

Jeden z velkých přínosů celé Bakalářské práce je moje lepší orientace v programu XFLR. Jedná se o nástroj pro analýzu profilů, křídel i celých letadel provozovaných na nízkých Reynoldsových číslech.  Používal jsem XFLR 5 ve verzi 6.39. Předtím jsem tento program nikdy nepoužíval a když jsem ho poprvé otevřel, byl jsem docela ztracený. Nicméně hlavně díky skvělým videím, která jsou k tomuto programu natočena, jsem dokázal provést analýzy a získat výsledky, které jsem potřeboval. Na oficiálních stránkách najdete i odkaz ke stažení celého programu.

LaTEX

Rozhodně se nedá říct, že bych byl milovníkem aplikace Microsoft Word, proto jsem se rozhodl psát mou práci v TEXu. Pro psaní práce jsem použil šablonu pana RNDr. Petra Olšáka z Fakulty elektrotechnické CTUstyle. Tímto bych mu rád poděkoval za jím vytvořenou šablonu a za vstřícný postoj při odpovídání na dotazy v průběhu práce.

 

Celá práce je ke stažení zde.

Článek byl vytvořen v říjnu 2019. Poslední změna 5.10.2019.